Content Marketing i praksis

I 1895 publicerede John Deere magasinet Deere The Furrow. Deere The Furrow blev solgt i mere end 1,5 millioner eksemplarer, på tværs af 40 lande og i 12 forskellige sprog. 87 år senere skabte Hasbro Partners GI Joe Comic books. Gi Joe bøgerne revolutionerede markedsføring af legetøj. I 2012 uploadede Invisible Children Youtube-videoen Kony 2012. Kony 2012 fik på under 7 dage millioner af visninger, global omtale og politisk bevågenhed.

Markedføring af indhold har ikke ændret sig siden 1800 tallet. Det var markedsføring dengang. Det er markedsføring i dag. Og det er også markedsføring om 50 år. Det eneste der ændrer sig med tiden, er hvilket medie som er det sidste-nye-hotte til at nå vores publikum.

Da radioen blev opfundet, fik vi eksperter i radio. Da TV’et blev opfundet, fik vi eksperter i tv. Da internettet blev opfundet, fik vi eksperter i internettet. Da sociale medier blev opfundet, fik vi eksperter i sociale medier.

Når det næste nye medie kommer – og det gør det – så får vi igen eksperter i det-næste-nye medie. Eksperterne kan vide alt om mediet, men ingenting om markedsføring. Hvis du vil lave content marketing, så findes der ingen uddannelse, ingen bøger, ingen kurser, ingen webinarer, ingen blogindlæg, ingen guruer, ingen specialister og ingen det-næste-nye eksperter, som kan give dig en magisk formular til succes.

Der findes ikke nogle magiske formularer til Content Marketing succes. Men der findes dygtige og inspirerende undervisere i Content Marketing.

En af mine store inspirationskilder til Content Marketing er Jonathon Colman. Jeg kan varmt anbefale at læse hans indlæg The Epic List of Content Strategy Resources.

Den dårlige kopi slår aldrig originalen

Hvis du gør det som alle andre fortæller dig du skal gøre, så bliver du aldrig andet end en dårlig kopi af dem. Guides til content marketing er en sovepude til folk som ikke vil tænke selv. Content marketing handler ikke om at producere det bedste indhold, det handler om at markedsføre dit indhold anderledes. Din hjerne er ikke et helligt springvand med et begrænset antal ideer. Din hjerne er en muskel der skal trænes. Træn din hjerne i at finde gode ideer til content marketing.

Interview en kunde, svar på spørgsmål, åben op for gæsteindlæg, PDF filer, afstemninger, ordbøger med fagudtryk, omtal omtalinger, memes, anmeldelser, involver medarbejdere, dagens whatever, tjek-lister, mest populære, værdier, etik, analyser, e-bøger, sammenligninger, Twitter vines og så videre.

“I cannot teach anybody anything. I can only make them think”
― Socrates

Content betyder indhold. Marketing betyder markedsføring

Content marketing er nemt at oversætte til dansk, men alligevel svært for rigtig mange at forstå. Du kan skrive verdens bedste indlæg på 500, 1.000, 10.000 eller 100.000 ord og falde død om bagefter. Der er stadig ingen der læser det.

Hvis du vil have omtale af dit brand igennem indhold. Hvis du vil have omtale af dine produkter igennem indhold. Hvis du vil have relevante links der sparker røv igennem indhold. Så er du nødt til at forstå markedsføring.

98% af alle dem der skriver om content marketing forstår ikke markedsføring.

Det er tekstforfattere som hyper content marketing for at sælge indlæg på 500, 1.000, 10.000 eller 100.000 ord. Og det er online markedsførings konsulenter som hyper content marketing for at sælge uddannelser, bøger, kurser, webinarer og blogindlæg med magiske formularer til sucess.

I teorien er content marketing hype. I praksis har det virket siden 1895.

Heldet tilfalder dem der søger det

Hvis du ikke kan lide at få afslag, så skal du ikke lave content marketing. Du får afslag. Masser af afslag. Afslag er en del af at lave content marketing. Hvis du ikke får afslag, så er det fordi du ikke er derude hvor det bliver sjovt. Derude hvor noget enormt stort er tæt på at lykkedes – det eneste du mangler, er at have heldet med dig.

Jeg spillede engang en fodboldkamp mod et røvelendigt fodboldhold. Selvom vi førte 4-0, så havde modstanderholdet en spiller som blev ved med at løbe igennem hele vores hold. Uanset hvad vi gjorde for at stoppe ham, så havde han hele tiden heldet til at få bolden videre med sig.

I halvejen stod den 4-3. Han havde scoret 3 mål alene mand.

Vores fodboldtræner samlede hele vores hold og sagde:

“De har en spiller derinde som går et hundrede procent ind i hver eneste tackling. Han tror på at han kan drible jer allesammen og score alene. Han vil have bolden med sig hver eneste gang han bliver tacklet. Han bliver ved med at prøve at score indtil det lykkedes. Hvis i ikke går ind i 2. halvej med samme mentalitet, så kan i ikke stoppe ham.”

Heldet tilfalder dem der søger det.

Kampen endte 4-4.

4 thoughts on “Content Marketing i praksis

  1. Hej Nima
    Tak for en rigtig god artikel. Jeg underviser en 8. klasse på Frederiksberg. Vi skal lære eleverne at skrive online artikler til deres projektuge. Er det muligt at kontakte dig vedrørende rådgivning? MVH Birte Jensen

  2. Jo flere gange man læser artiklen jo bedre forstår man budskaberne. 300% i orden artikel nima

Comments are closed.